طراحی و اجرای روف گاردن کوچک

وقتی نوبت به طراحی روف گاردن (Roof garden) می ‌رسد، مهم است که ترکیب مناسبی از مواد و گیاهان را برای ایجاد فضایی عالی و بی عیب و نقص در طول سال تهیه کنید. چراکه روف گاردن ها، تراس ها و بالکن ها فرصتی عالی برای لذت بردن از مناظر اطراف را فراهم می کنند و با ایده ایجاد یک باغ کوچک، می توانید فضای نشیمن خانه خود را با هر اندازه ای گسترش دهید.

وقتی صحبت از باغبانی می شود، طراحی روف گاردن کوچک مشکلاتی دارد. بادهای شدید و قرار گرفتن در معرض تابش نور خورشید، می‌ تواند حتی سخت ‌ترین گیاهان را خشک کند، در حالی که محدودیت ‌های وزن، مقررات ایمنی و رساندن مواد به بالای ساختمان، همگی باعث ایجاد چالش های بزرگ برای طراحی روف گاردن کوچک می شوند.

اما با این حال، روف گاردن در کنار چالش هایی که دارد، مزایای عمده ای نیز به همراه دارد. مناظر باورنکردنی و مناظر خیره کننده تنها بخشی از مزایای باغ های پشت بام و بالکن یا روف گاردن ها هستند.

اگر شما نیز به فکر طراحی روف گاردن هستید، می توانید با در نظر گرفتن نکات و توصیه هایی که در ادامه آماده کردیم، بهترین تجربه از طراحی و اجرای روف گاردن کوچک برای فضای خود را داشته باشید.

بهترین شرکت برای اجرای روف گاردن کوچک:

امروزه شرکت های زیادی در حوزه طراحی دکوراسیون داخلی خدمات انجام می دهند. این موضوع بسیار پر اهمیت است که شما طراحی دکوراسیون داخلی منزل خود را به شرکتی بدهید که با احترام به سلیقه شما و رعایت آن بهترین و زیبا ترین دکوراسیون داخلی را برای شما پیاده سازی و طراحی کند.

شرکت خاک پی خانه بهترین انتخاب برای طراحی دکوراسیون داخلی می باشد چراکه با هر بودجه ای که داشته باشید می توانید بهترین دکوراسیون را از خاک پی خانه درخواست کنید. برای مشاوره رایگان با شماره زیر تماس بگیرید.

مشاوره رایگان :

02126401255

02126401272

مزایای عالی برای طراحی و اجرای روف گاردن کوچک:

با افزایش جمعیت شهرها و کاهش چشمگیر فضاهای سبز، وسوسه انگیز است که از هر فضای اضافی که ممکن است برای ایجاد یک پناهگاه در فضای باز لازم باشد، استفاده شود. شاید به همین دلیل است که در چند سال اخیر، باغ های روی پشت بام یا روف گاردن ها بیش از هر زمان دیگری محبوب شده اند.

در مکان های درون شهری، افراد بیشتری به زندگی در آپارتمان ها و خانه های شهری با حیاط خلوت کم یا بدون حیاط روی می آورند. همانطور که دارایی های ما کوچکتر می شوند، باغ ها نیزکوچک شده یا به طور کلی نابود می شوند! دیدن این منظره غم انگیز است،

به همین دلیل است که بسیاری از افراد تصمیم می گیرند تا از فضای پشت بام یا تراس خود بهترین بهره وری را داشته باشند و اقدام به طراحی روف گاردن کوچک و سرسبز می نمایند تا فرصتی برای صلح و آرامش در فضای باز داشته باشند.

به طور کلی، طراحی روف گاردن کوچک می تواند مزایای خیلی خوبی را به همراه داشته باشد که تعدادی از این مزایا را در اینجا فهرست کرده ایم:

  • فضای سبز و آرامش بخش در فضای باز
  • بهبود کیفیت هوا
  • ارزش زیبایی شناختی به عنوان یک قطعه تزئینی
  • ارزش افزوده به ملک
  • راهی برای جذب و کاهش طوفان
  • عایق در برابر افزایش یا از دست دادن گرما (به شما کمک می کند در قبوض برق و گاز صرفه جویی کنید!)
  • فراهم کردن خانه برای گونه های جانوری و گیاهی بومی
  • طولانی کردن غشای ضد آب سقف

مزایای عالی برای طراحی و اجرای روف گاردن کوچک

انواع روف گاردن:

با توجه به اندازه و استحکام سقف خانه، باید بین ساخت یک بام سبز یا روف گاردن کوچک و فشرده یا بزرگ یکی را انتخاب کنید.

  • روف گاردن گسترده (Extensive green roofs):

اگر فضای زیادی برای کار ندارید یا اگر پشت بام شما پشتیبانی ساختاری برای یک فضای کاملاً کاربردی در فضای باز را ندارد، ممکن است بخواهید از یک بام سبز یا روف گاردن گسترده استفاده کنید. این نوع روف گاردن سبک وزن است و برای حمایت از یک لایه کم عمق از خاک و پوشش گیاهی با عمق کمتر از 20 سانتی متر طراحی شده اند. این مدل از روف گاردن ها به حداقل تعمیر و نگهداری نیاز دارند، زیرا گیاهان کم‌ رشد با نیاز آبی کمتر را در خود جای می ‌دهند.

  • روف گاردن فشرده (Intensive roof gardens):

اگر پشت بام ساختمان شما دارای پشتیبانی مناسبی است می‌توانید یک حیاط خلوت مناسب و روف گاردن عالی روی پشت بام خود با هر چیزی که می‌خواهید، بسازید. (باربیکیو، تاب، ست ناهارخوری در فضای باز، حتی یک استخر اگر خیلی خوش شانس باشید).

روف گاردن فشرده به شما نقشه عمیق تری می دهد تا بتوانید با تنوع بسیار بیشتری از گیاهان کار کنید و سازه های پیچیده بسازید. اما این بدان معناست که به این روف گاردن شبیه به باغی نگاه ‌کنید که نیاز به آبیاری منظم و سیستم آبیاری جامد دارد.

چگونه طراحی روف گاردن کوچک را انجام دهیم؟

فرقی نمی کند که به کدام مدل از روف گاردن علاقه مند باشید، اینکه بدانید برای طراحی روف گاردن کوچک و دنج خود باید از کجا شروع کنید، کمی سخت است! به طور کلی، داشتن روف گاردن و باغبانی روی پشت بام کاری پیچیده به نظر می رسد، بنابراین ما آن را به مراحل آسان برای شما تقسیم کرده ایم.

مرحله 1: محدودیت های محلی خود را بررسی کنید:

قبل از اینکه حتی شروع به برنامه ریزی برای طراحی روف گاردن کوچک خود کنید، باید مطمئن شوید که می توانید به طور قانونی یکی از آن را در محله خود بسازید. بررسی کنید که آیا به تأیید شورا یا شهرداری نیاز دارید و چه قوانین محلی در این رابطه ممکن است وجود داشته باشد. اگر در یک ملک اجاره ای یا بخشی از انجمن مالکان خانه هستید، با قوانینی که ممکن است مجبور به غلبه بر آنها شوید آشنا شوید.

مرحله 2: ساختار ساختمان خود را ارزیابی کنید:

این سخت‌ترین مرحله از تمام مراحل طراحی روف گاردن کوچک است زیرا باید از یک متخصص کمک بگیرید. از یک معمار یا پیمانکار برای بررسی قابلیت های ساختاری سقف و اطمینان از سالم بودن غشای ضد آب موجود سقف استفاده کنید.

چگونه طراحی روف گاردن کوچک را انجام دهیم؟

مرحله 3: در مورد طراحی روف گاردن کوچک تصمیم بگیرید:

هنگامی که اطلاعت کافی در رابطه با تحمل بار توسط سقف دریافت کردید، می توانید به بقیه مراحل طراحی روف گاردن کوچک فکر کنید. این مرحله در واقع قسمتی است که ما بیشتر از همه دوستش داریم و جزئیات پیچیده یک باغ روی پشت بام را کنار هم می‌گذاریم تا یک کل شگفت‌انگیز خلق کنیم.

مرحله طراحی روف گاردن کوچک مدرن یا طراحی روف گاردن کوچک سنتی یا طراحی روف گاردن کوچک ایرانی دارای اجزای سرگرم کننده زیادی است، اما نیاز به کمی تفکر نیز دارد و باید موارد زیر را به طور کامل مورد بررسی قرار دهید:

  • چگونه می خواهید سایه برای فضای روف گاردن را ایجاد کنید؟
  • چگونه می خواهید با بادهای شدید مقابله کنید؟
  • چه نوع موانعی را برای تضمین حفظ حریم خصوصی خود و همسایگانی که به باغ شما دید دارند، ایجاد خواهید کرد؟
  • آیا زیرساخت سختی وجود دارد که بخواهید نصب کنید؟
  • این می تواند نوعی از عرشه یا جعبه های باغی طراحی شده باشید؟
  • آیا ممکن است نرده ها یا حفاظ ها به عنوان بادگیر و صفحه حفظ حریم خصوصی عمل کنند؟
  • حتی می‌توانید به آب‌ نماها، صخره ‌ها یا موارد دیگر فکر کنید.
  • باید به این فکر کنید که چه نوع سبزی می خواهید و چگونه می خواهید شکل بگیرد. باغ سبزیجات، زینتی، شرقی، اروپایی…
  • چمن طبیعی می خواهید یا مصنوعی؟
  • تخت باغچه های منحنی یا مربعی؟
  • تم را فراموش نکنید!

مرحله 4: ساخت روف گاردن کوچک:

در واقع، مراحل طراحی و ساخت دست به دست هم می دهند تا یک روف گاردن کوچک مدرن یا روف گاردن کوچک سنتی داشته باشید. اگر در هنگام طراحی روف گاردن کوچک، با موانعی برخورد کردید یا متوجه شدید چیزی آنطور که انتظار داشتید کار نمی کند، آماده باشید که در حین ساخت، طرح خود را دوباره کار کنید.

ساخت روف گاردن کوچک برای هر خانه ای امکان پذیر است؛ اما احتمالاً همکاری با یک متخصص برای مراحل اولیه ساخت آسان تر خواهد بود.

غشای سقف از فضای داخلی ساختمان شما در برابر عناصر محافظت می کند، بنابراین باید مراقب باشید که در طول ساخت و ساز به آن آسیب نرسانید. علاوه بر این، چندین عنصر طراحی وجود دارد که باید در مرحله ساخت روف گاردن خود پیاده سازی کنید.

برای شروع، سقف شما باید حداقل دو درجه شیب داشته باشد تا امکان تخلیه آب فراهم شود و اگر در حال برنامه ریزی برای کاشت گیاهان سبزی و میوه هستید باید مطمئن شوید که جعبه ها و گلدان های باغ شما حداقل عمق خاک 30 تا 40 سانتی متری دارند. در مجموع، هنگام طراحی و ساخت روف گاردن یا باغ روی پشت بام، حتماً این موارد را در نظر بگیرید :

  • سایه
  • حریم خصوصی
  • زهکشی و آبیاری
  • دسترسی به آب برای گیاهان
  • نقطه دسترسی شما
  • برق (روشنایی، نقاط برق و غیره)
  • موانع دائمی (آنتن های تلویزیون و سایر آنتن ها، لوله ها، بازتابنده های خورشیدی).

ساخت روف گاردن کوچک

مرحله 5: زمان تزئین روف گاردن کوچک است:

اگر طراحی روف گاردن، جنبه سازنده شما را نشان می دهد، تزئین روف گاردن، جنبه خلاق شما را می طلبد. در حالی که طراحی روف گاردن کوچک در مورد مشاهده، تحقیق و کمی ریاضیات (موقعیت خورشید، زوایای زمین، عمق خاک) است، دکوراسیون مربوط به مرور، مقایسه، تضاد و آزمایش است.

فرقی نمی کند چه تم باغی را در نهایت انتخاب می کنید، چند حقیقت دائمی برای انتخاب دکوراسیون شما وجود دارد که باید در نظر داشته باشید.

بهتر است برای تزئین روف گاردن، از وسایل دکوری سبک استفاده کنید. برای مبلمان باغ به دنبال مواد سبک وزن به جای چوب و به جای بتن یا سنگفرش برای قسمت کف روف گاردن از چمن مصنوعی، پلاستیک یا فایبرگلاس استفاده کنید.

گیاهان مهمترین نمای روف گاردن کوچک شما هستند، به همین دلیل در وهله اول گیاهانی که قرار است در روف گاردن داشته باشید را انتخاب کنید. این گیاهان هوای تازه، زیبایی بصری، سبزیجات خانگی را ارائه می دهند. در اینجا دو نکته مهم برای چیدن گیاهان باغبانی پشت بام وجود دارد:

  1. گیاهان مقاومی را انتخاب کنید که به آب کمی نیاز دارند: ساکولنت ها معمولا جز بهترین انتخاب ها برای روف گاردن هستند.
  2. می توانید هر گونه گیاهی و گیاهی را بکارید به شرطی که سبزیجات ریشه ای نباشند. بیشتر گیاهان سبزی تنها به 20 سانتی متر خاک نیاز دارند.

بیشتر بخوانید:طراحی فضای سبز در بالکن کوچک

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *