طراحی و اجرا محوطه

طراحی و اجرا محوطه یا محوطه سازی، حس زیبایی به ملک می بخشد. فرقی نمی کند چه یک منطقه مسکونی باشد و چه یک مجتمع تجاری، محوطه همیشه مرکز توجه بوده است. به همین دلیل است که محوطه سازی مناسب برای بسیاری از مالکان از اهمیت بسیار زیادی برخودار است و سعی می کنند تا بودجه مناسبی را برای این منظور کنار بگذارند.

محوطه سازی بسیار فراتر از زیبا سازی حیاط، مکانی برای استراحت، سرگرمی است و با حداقل فعالیت های انسانی می تواند محلی برای حفاظت باشد. در واقع، محوطه سازی ابزاری عالی برای ایجاد پارک های کوچک، روف گاردن و غیره برای استفاده از فضاهای باز کوچک در مناطق شهری فراهم می کند و با ایجاد یک توسعه مقرون به صرفه و پایدار از گیاهان سبز و طبیعی می توان به راحتی با بحران فضا مقابله کرد.

در ادامه این بخش با اهمیت طراحی و اجرا محوطه بیشتر آشنا می شوید.

طراحی و اجرا محوطه چیست؟

محوطه سازی (Landscaping)را می توان به عنوان هنر طراحی محیط های بیرونی و داخلی با اندازه های مختلف از جمله جنبه های محیطی، هنر، مهندسی، معماری و جامعه شناسی تعریف کرد. در بافت شهری، می توان محوطه سازی را ایجاد حیات بین ساختمان ها توصیف کرد. معماران محوطه سازی از فضاهای کوچک در مناطق شهری برای ایجاد باغ های پشت بام، پارک های کوچک و غیره استفاده می کنند. طراحی و اجرا محوطه شهری معمولاً شامل توسعه پایدار و مقرون به صرفه فضاهای طبیعی با گیاهان زیاد است.

معمولاً یک معمار محوطه سازی خدمات مشاوره ای را برای کمک به ایجاد یک اکوسیستم متناسب با نیازهای شما ارائه می دهد. با این حال، مهم است که به یاد داشته باشید که یک محوطه نیاز به مراقبت منظم دارد. بنابراین، اگر سبک زندگی شما به گونه ای است که زمان کافی برای مراقبت از محوطه را ندارید، می توانید اکوسیستم هایی را انتخاب کنید که خودکفا هستند و مطمئن شوید که بدون هیچ گونه مداخله دستی به طور یکپارچه کار می کنند. چنین سیستم هایی با پاکسازی خودکار آلاینده ها می توانند به بهبود کیفیت زندگی شما و عزیزانتان نیز کمک کنند.

بیشتر بخوانید : طراحی و اجرا ویلا

 

اهمیت طراحی و اجرا محوطه در معماری

اهمیت طراحی و اجرا محوطه در معماری

محوطه سازی  چیزی فراتر از زیباسازی یک حیاط است. به هر حال، یک چمن که به خوب مراقبت شده، می تواند حتی یک حیاط خالی را جذاب به نظر برساند. طراحی و اجرا محوطه، در مورد تبدیل حیاط شما به خلوتگاه زیبا و در عین حال به حداقل رساندن تأثیر فعالیت های انسانی بر گیاهان و محیط زیست در حیاط شما است. در حالی که افزودن چند گیاه گلدانی به طور قابل توجهی به بهبود ظاهر حیاط شما کمک می کند، اما ارزش واقعی محوطه سازی، فراتر از پیشرفت های زیبایی است. باید به این نکته اشاره کنیم معماران برای طراحی و اجرا نما و محوطه سازی  اهمیت زیادی قائل هستند .

در زیر به تعدادی از مواردی که به اهمیت طراحی و اجرا محوطه در معماری اشاره دارند، پرداخته ایم:

1-محوطه سازی باعث حفظ محیط زیست می شود

شهرهای پراکنده به محیط زیست آسیب می زند و احتمالا از عواقب منفی جنگل زدایی و کوچک شدن فضای سبز مطلع هستید. محوطه سازی فرصتی برای حفظ و حفاظت از محیط زیست را فراهم می کند. کاشت گیاهان بومی، اجتناب از مواد شیمیایی و رسیدگی به مشکلات زیست محیطی، فضاهای سبز را سالم و شکوفا می کند.

پیشنهاد ویژه خاک پی خانه خواندن مقاله : طراحی و اجرا فضای اداری

2-محوطه سازی به مدیریت آلودگی خاک کمک می کند

آلودگی کارخانه ها یکی از جدی ترین انواع آلودگی است. مناطق اطراف کارخانه ها توسط زباله های سمی، نشت مواد شیمیایی و گازهای گلخانه ای مسموم شده است. خلاص شدن از شر تمام کارخانه ها در این مرحله امکان پذیر نیست اما محوطه سازی می تواند به کاهش برخی از مشکلات کمک کند. چگونه؟

گیاهان خاک آلوده شده توسط کارخانه ها را تصفیه می کنند. گیاهان خاصی مانند یونجه و آفتابگردان در این کار بسیار خوب هستند، به طوری که به آنها “ابر گیاهان” لقب داده می شود.

3-با محوطه سازی، فضاهای بزرگ را به گوشه های دنج و دعوت کننده تقسیم کنید

وقتی یک ملک بزرگ دارید، ایجاد مناطق خصوصی که همسایه‌ هایتان نمی ‌توانند آنجا را ببینند، می ‌تواند دشوار باشد. طراحی و اجرا محوطه، این امکان را فراهم می‌کند که حتی یک حیاط بزرگ را به مناطق خلوت و در عین حال جذاب تقسیم کنید. طراحی مناسب می تواند یک اتاق نشیمن در فضای باز ایجاد کند که توسط درختان یا درختچه ها قاب شده است تا از سر و صدای محله جلوگیری کند و احساس بیرون بودن در طبیعت را تقویت کند. در این طراحی نحوه برنامه ریزی شما برای استفاده از فضا و ایجاد محیط و پس زمینه عالی برای نیازهای شما در نظر گرفته می شود.

 

با محوطه سازی درست و اصولی، از ایجاد سیل در حیاط خود جلوگیری کنید

 

4-با محوطه سازی درست و اصولی، از ایجاد سیل در حیاط خود جلوگیری کنید

بدون یک طرح محوطه سازی جامد، حیاط شما ممکن است در هنگام بارش باران در بهار و پاییز به گودال گلی تبدیل شود. اگر حیاط دچار سیل شود، می تواند به گیاهان و طراحی محوطه موجود در حیاط آسیب برساند و همچنین فضا را غیرقابل استفاده کند. طراحی مناسب برای محوطه حیاط، می تواند به سادگی آب طوفان و رواناب را به یک منطقه زهکشی مشخص هدایت کرده و در عین حال آب را از گیاهان موجود در حیاط دور کند.

همچنین اگر طرح موجود برای محوطه سازی، در اثر طوفان آسیب ببیند، طراحی مجدد محوطه می تواند به بازیابی ظاهر آن و انجام هرگونه اصلاح لازم برای جلوگیری از سیل در آینده کمک کند.

بیشتر بدانید : طراحی و اجرا فروشگاه های زنجیره ای

5-طراحی و اجرا محوطه برای کاهش آلاینده های هوا

طراحی محوطه، به شما این امکان را می دهد که طبیعت را به شیوه ای آراسته و قابل پیش بینی در آغوش بگیرید، اما خود گیاهان مزایای دیگری نیز دارند. افزودن مقادیر زیاد شاخ و برگ ممکن است کیفیت هوای اطراف خانه شما را بهبود بخشد. گیاهان آلاینده ها و مواد شیمیایی مضر را جذب می کنند و بدون استفاده از برق یا ماشین آلات هوا را تصفیه می کنند. به همین دلیل است که طراحی و اجرا محوطه، می‌ تواند هر چقدر که می ‌خواهید دارای ویژگی ‌های غنی باشند و هرچه گیاهان بیشتری داشته باشید، آلاینده‌ های بیشتری از محیط اطراف شما جذب خواهد شد.

6-با فضای خود به عنوان یک اکو سیستم رفتار کنید

حیاط شما چیزی بیش از یک مکان برای استراحت در پایان یک روز طولانی و پر هیجان است و به خودی خود یک اکوسیستم است. تغییر شیب زمین، مناطق سایه دار و نقاط آفتابی همگی نیازهای متفاوتی دارند که باید قبل از انطباق آنها ارزیابی شوند. محوطه سازی مناسب این عوامل را در نظر می گیرد و حیاط شما را به عنوان یک اکوسیستم در نظر می گیرد و گیاهان مناسب را در مکان مناسب قرار می دهد و نتیجه آن، طرحی است که برای زهکشی، فرسایش و حیات گیاهی پایدار برنامه ریزی می کند.

به طور کلی، محوطه سازی یکی از اصلی ترین قسمت ها در ساختمان سازی و معماری است و علاوه بر تاثیرات مثبتی که بر روی کنترل آلاینده ها و حفظ محیط زیست دارد می تواند در افزایش زیبایی و جذابیت فضای بیرونی ساختمان ها نیز موثر بوده و توجهات زیادی را به خود جلب کند. برای اینکه طراحی و اجرا محوطه شما به بهترین شکل ممکن انجام شود، بهترین پیشنهاد این است که از یک تیم متخصص و حرفه ای در زمینه محوطه سازی و همچنین طراحی و اجرای غرفه کمک بگیرید تا تمام جوانب این کار در نظر گرفته شود و از نتیجه کار راضی باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *