نما یکی از مهمترین قسمت هاست و در واقع اولین تاثیر بصری هر ساختمانی است. نمای ساختمان می تواند احساسات متفاوتی را برانگیزد و نحوه استفاده از ساختمان را نشان دهد.

به عبارت دیگر، نما، فضای داخلی ساختمان را از نمای بیرونی جدا می کند و ایده، فرهنگ و سلیقه طراح و پیمانکار را منعکس می کند.
به همین دلیل از آنجایی که نما اولین عنصری است که بیننده را تحت تاثیر قرار می دهد، طراحی نما باید بر اساس اصول و قوانین خاصی طراحی شود.

به همین دلیل برای داشتن ساختمانی زیبا و بادوام به یاد داشته باشید که باید به اصول طراحی نمای ساختمان اداری و همچنین سبک های طراحی نما توجه کنید تا بتوانید زیباترین و بادوام ترین نما را برای ساختمان خود طراحی کنید. پس در این مقاله با ما همراه باشید.

اصول کلی طراحی نمای ساختمان اداری

نمای ساختمان باید به گونه ای طراحی شود که ارتباط بین نمای بیرونی و داخلی ساختمان را برقرار کند، حتی اگر فضای داخلی از بیرون محافظت شود.

ما در فضای شهری با یک ساختمان مواجه نیستیم، در واقع هر ساختمانی جزئی از فضای شهری محسوب می شود، زیبایی و عدم زیبایی آن بر فضاهای عمومی تاثیر می گذارد.

ساختمان نباید موجودی منزوی و خودکفا باشد که بتواند توجه کامل طراح و مالک را به خود جلب کند، بلکه باید با حفظ شخصیت و اعتبار خود عنصری از یک جامعه یکپارچه باشد و این جز با طراحی خوب امکان پذیر است.

بنابراین اصول طراحی نما را می توان به صورت زیر نام برد:

1. توجه به مصالح نما

یکی از اصول اولیه طراحی نما استفاده از مصالح مناسب است. نماها ممکن است از نظر مصالح با یکدیگر متفاوت باشند. مصالح نما بر رنگ، شکل، زبری و ناهمواری نما تأثیر می گذارد.

مصالح محلی منطقه نما را نشان می دهد. در انتخاب مواد باید دقت کرد. شرط رسیدن به یک نمای خوب، اطمینان از کیفیت متریال استفاده شده و زیبایی مصالح است.

2. هماهنگی اجزای نما
عناصر به کار رفته در نما باید از هارمونی و ریتم خاصی برخوردار باشند. این هارمونی ترکیبی از پنجره ها، بازشوها، لبه بام ها، سازه های عمودی و افقی، مصالح، رنگ ها، عناصر تزئینی و … است.

3. جداسازی صحیح اجزای نما
جداسازی عناصر افقی و عمودی تأثیر کلی بر نمای ساختمان دارد. تناسب عناصر ساختمان باید مطابق با ابعاد کلی ساختمان باشد و اختلاف سطح در نما مشهود باشد. در واقع ترکیب کلی در این تفاوت ها مرتب شده است.

بیشتر بخوانید: اجرا و طراحی غرفه در نمایشگاه اپکس

4. ترکیب عناصر نما
ترکیب پنجره ها، رواق ها، درها و بازشوها به طور کلی، بافت و متریال و ترکیب نما در هر دوره متفاوت است و در تداوم شهری نیز تغییر می کند. طراح یا می تواند نما را به بالای ترکیب معماری برساند یا آن را بدون طراحی و بی فکر رها کند.

5. تناسب رنگ نما

هارمونی رنگ از دیگر اصول طراحی نما است که نما را مطلوب می کند. انتخاب رنگ های مناسب و هماهنگی و ترکیب آنها با یکدیگر نکته ای است که در طراحی نما باید مورد توجه قرار گیرد.

رنگ یکی از بارزترین ویژگی های بصری یک نما است که در صورت عدم انتخاب صحیح، درست و متناسب می تواند جلوه بصری بهترین طرح های ساخته شده با بهترین متریال را به کلی از بین ببرد.

6. نورپردازی نما

طراحی نورپردازی نما به اندازه طراحی خود نما اهمیت دارد. زیرا نورپردازی باعث می شود ساختمان در تاریکی و همچنین در نور روز چشمگیر و جذاب به نظر برسد. نکته بسیار مهم در نورپردازی این است که نورپردازی قبل از نمای ساختمان توسط بیننده دیده نمی شود و بر نوسازی تاکید می شود.

بیشتر بخوانید:طراحی غرفه در نمایشگاه میدکس

7. زیبایی بصری

برای ایجاد جذابیت و زیبایی بصری نمای ساختمان بهتر است از تعداد زیادی پنجره استفاده شود. با استفاده از پنجره ها در طراحی نما می توانید حس زیبایی و شفافیت را در ساختمان ایجاد کنید.

پنجره ها نه تنها به نما ارزش می بخشند، بلکه به ورود نور و نور طبیعی به ساختمان کمک می کنند. به یاد داشته باشید که تعداد پنجره ها نباید نمای ساختمان را از ریتم و هویت اصلی خود منحرف کند.

اصول طراحی نما

اصول طراحی نمای ساختمان اداری

نمای ساختمان اداری یکی از اولین نمادهای بصری سازمان شما محسوب می شود و به نوعی هویت شرکت شما را نشان می دهد. بنابراین باید بین فضای کاری و نمای ساختمان سازمان خود پیوند ایجاد کنید.

سبک های طراحی نما به طور کلی به دو دسته کلی تقسیم می شوند. سبک مدرن و کلاسیک دو سبک مورد استفاده در نمای ساختمان های اداری هستند.

انتخاب سبک طراحی نما باید با زمینه کاری شما مرتبط باشد. اگر کسب و کار شما در زمینه فناوری و انفورماتیک است، بهتر است از سبک مدرن برای طراحی نمای ساختمان خود استفاده کنید.

اگر محل کار شما محل کار خانواده و کودکان است و یا اگر محصولات بومی و سنتی را صادر می کنید، توصیه می کنیم از نمای کلاسیک ساختمان خود کمک بگیرید.

ظاهر کلاسیک دارای عناصر منحصر به فردی است. به عنوان مثال می توان در مورد سیمان سفید و سنگ مرمر صحبت کرد.

بیشتر بخوانید:طراحی و اجرا فضای اداری

• شیشه

شیشه یکی از مصالح پرکاربرد در ساخت نماهای اداری است. با وجود اینکه سال ها از شیشه در نمای ساختمان ها استفاده می شود، اما همچنان طرفداران خود را حفظ کرده است.

استفاده از شیشه با نورپردازی در ادارات و فضاهای تجاری در صورتی می تواند جلوه ای چشمگیر به ساختمان شما ببخشد که اصولی باشد.

یکی دیگر از ایده های مورد استفاده در طراحی نمای ساختمان های اداری و همچنین محبوب در ایران نمای رومی است. نمای رومی که حسی کلاسیک دارد، دارای عناصر منحصر به فردی است. این عناصر شامل مصالح ساختمانی مانند سیمان سفید و سنگ های مرمر است.

• روشنایی

نورپردازی ساختمان ها با طراحی کلاسیک در نمای آنها بسیار مهم و کاربردی است و می تواند ظاهری شیک و زیبا به سازمان شما ببخشد.

اصول طراحی نمای ساختمان مسکونی

نکته مهم قبل از طراحی ساختمان و انتخاب مصالح مربوطه، توجه به بودجه مالی کارفرما است. طراحی و انتخاب متریال مورد نظر باید پس از مشخص شدن بودجه مالی انجام شود.

نکته دیگری که قبل از طراحی نما باید مورد توجه قرار گیرد، اقلیم و جغرافیای منطقه است. برای مثال ساختمان هایی با پنجره های بزرگ در محیط های جغرافیایی سرد توصیه نمی شود.

برای ایجاد خلاقیت در نمای ساختمان از طرح هایی که فضای غیرضروری و غیرقابل استفاده در داخل ساختمان ایجاد می کنند استفاده نکنید.

توجه به نمای سایر ساختمان های مجاور از دیگر مواردی است که در اصول طراحی نما باید مورد توجه قرار گیرد. وجود هماهنگی بین ساختارهای یک منطقه از نظر زیبایی شناختی ضروری است.

شرکت خاک پی خانه ایرانیان

امروزه شرکت های زیادی در حوزه طراحی نمای ساختمان اداری خدمات انجام می دهند. این موضوع بسیار پر اهمیت است که شما طراحی نمای ساختمان اداری خود را به شرکتی بدهید که با احترام به سلیقه شما و رعایت آن بهترین و زیبا ترین نمای ساختمان اداری را برای شما پیاده سازی و طراحی کند.

شرکت خاک پی خانه بهترین انتخاب برای طراحی نمای ساختمان اداری می باشد چراکه با هر بودجه ای که داشته باشید می توانید بهترین دکوراسیون را از خاک پی خانه درخواست کنید. برای مشاوره رایگان با کارشناسان ما تماس بگیرید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *